Friday, January 22, 2016

ΠΛΕΙΑΔΕΣ και πάλι!

Η Ανθή Θάνου και οι Πλειάδες
σας προσκαλούμε στην παράσταση
Το δοκίμι της αγάπης


Γυναίκες της αγάπης, μάνες, κόρες, ερωμένες ξετυλίγουν το κουβάρι της ζωής και κεντούν ιστορίες, παραμύθια, τραγούδια. Κάθε γυναίκα κουβαλάει τη δική της ιστορία. Κάθε κόμπος της κλωστής και μια χαρά, μια πίκρα, μια χαρακιά στο κέντημα της ζωής. Η παραμυθού Ανθή Θάνου και το γυναικείο φωνητικό σύνολο Πλειάδες συνομιλούν πάνω στη σκηνή, ιστορούν, τραγουδούν τις δοκιμασίες που ’χει η αγάπη.


Sunday, January 10, 2016

ΔΙΓΕΝΗΣ ΑΚΡΙΤΑΣ


Η Μάχη του Διγενή με το Χάροντα! Έργο από την έκθεση του μοναδικού στο είδος του σκιτσογράφου-ζωγράφου-αγιογράφου Δημήτρη Σκουρτέλη, περισσότερα ΕΔΩ
ενώ με μουσική υπόκρουση του Γ. Μαρκόπουλου ΕΔΩ


Ακούστε ταυτόχρονα και το εξής καταπληκτικό ηχογράφημα:



όπως και στο τραγούδι το μοναδικό Νίκο Ξυλούρη ΕΔΩ

ΙΣΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΑΓΙΟΣ ΠΑΥΛΟΣ






Ο Σαούλ ή Σαύλος, Εβραίος το γένος και Ιουδαίος την πίστη, Ρωμαίος κατά την ιθαγένεια, Έλληνας δε κατά την παιδεία, και εν συνεχεία Παύλος, χριστιανός στο φρόνημα και την καρδιά, είναι ο ακρογωνιαίος λίθος του ευρωπαϊκού και κατ' επέκταση του δυτικού πολιτισμού. Αυτή η φράση αποτελεί και μία ηχηρή απάντηση σε νεοπαγανιστές και λοιπούς άθεους, ότι δηλαδή η Ελλάδα αποτέλεσε και αποτελεί σημείο αναφοράς στο Χριστιανισμό, ο οποίος δεν είναι Ιουδαϊκή θρησκεία αλλά πανανθρώπινη. Κάπου έπρεπε να γεννηθούν οι Απόστολοι, αλλά το τι έπραξαν και πως έζησαν στη συνέχεια μετράει και πόσο υπεύθυνοι είμαστε οι Έλληνες σήμερα για τη συνέχεια των Λόγων του Χριστού. Δεν το παραδέχονται αυτό πολλοί υποκριτές, ενω αν τους θίξεις διάφορους ακόμη και έγχρωμους που δεν έχουν ελληνικές ρίζες,αλλά παιδεία και μεγάλωσαν εδώ και διαπρέπουν στον αθλητισμό,τις τέχνες και αλλού ξεσηκώνονται πάραυτα. 

Ο Παύλος είναι ο μέγας αναγεννητής και ανακαινιστής της οικουμένης. Κανένας άλλος άνθρωπος δεν επηρέασε τόσο την εξέλιξη του παγκόσμιου πολιτισμού, αλλά και την ίδια τη ζωή στον πλανήτη τους τελευταίους 20 αιώνες. Ο μέγας Παύλος, με "όχημα" την ελληνική γλώσσα, ένωσε την Ανατολή με τη Δύση μεταφέροντας εξ ανατολών το μήνυμα του νοητού Ήλιου της δικαιοσύνης, για να ενώσει τους ανθρώπους  «ἵνα ὧσιν ἕν» . Και μάλιστα όχι με κάποιο πειθαναγκαστικό, εξωτερικό θνησιγενές πολιτικό σύστημα, αλλά επ' ελευθερία και δη με την αγάπη, ιδρύοντας στο πέρασμά του και εν μέσω ποικίλων ταλαιπωριών και διωγμών τοπικές εκκλησίες. Διαβάζουμε τα λόγια του και μένουμε πάντα εκστατικοί ή ακόμη και αναπολόγητοι: "Η αγάπη μακροθυμεί, χρηστεύεται, η αγάπη ου ζηλοί, η αγάπη ου περπερεύεται, ου φυσιούται, ουκ ασχημονεί, ου ζητεί τα εαυτής, ου παροξύνεται, ου λογίζεται το κακόν, ου χαίρει επί τη αδικία, συγχαίρει δε τη αληθεία· πάντα στέγει, πάντα πιστεύει, πάντα ελπίζει, πάντα υπομένει. Η αγάπη ουδέποτε εκπίπτει...". Από την ομηρική Τρωάδα ο Απόστολος των Εθνών θα κληθεί σε όραμα από κάποιον Μακεδόνα ο οποίος θα του πει "Διαβάς εις Μακεδονίαν βοήθησον ημίν". Και έτσι στην πόλη των Φιλίππων θα ιδρύσει την πρώτη ευρωπαϊκή εκκλησία και θα ακολουθήσουν η Θεσσαλονίκη, η Βέροια, η Αθήνα, η Κόρινθος, η Κρήτη... Και "ωσάν να είχε πτερά", όπως αναφέρει ο συναξαριστής, "διεπέρασεν όλην την οικουμένην", για να βρει τελικά μαρτυρικό θάνατο στη Ρώμη. Αλλά ο θάνατος είχε ήδη νικηθεί, και αυτό ήταν και η ουσία του κηρύγματός του. Και για να παραφράσουμε τον ποιητή Ανδρέα Εμπειρίκο, ο Απόστολος των Εθνών έκανε οίστρο της ζωής τη νίκη επί του θανάτου! 



Μύθοι Αισώπου - Ο Ήλιος και ο Βοριάς (να ένας ταιριαστός, σε αυτά που αναφέραμε, μύθος του μεγάλου αρχαίου  έλληνα συγγραφέα, απάντηση προς όλους που σήμερα προτιμούν τη βία) 




Βορέας καὶ Ἥλιος 

Βορέας καὶ Ἥλιος περὶ δυνάμεως ἤριζον· ἔδοξε δὲ αὐτοῖς ἐκείνῳ τὴν νίκην ἀπονεῖμαι, ὃς ἂν αὐτῶν ἄνθρωπον ὁδοιπόρον ἐκδύσῃ.καὶ ὁ Βορέας ἀρξάμενος σφοδρὸς ἦν· τοῦ δὲ ἀνθρώπου ἀντεχομένου τῆς ἐσθῆτος μᾶλλον ἐπέκειτο.ὁ δὲ ὑπὸ τοῦ ψύχους καταπονούμενος ἔτι μᾶλλον καὶ περιττοτέραν ἐσθῆτα προσελάμβανεν, ἕως ἀποκαμὼν <ὁ Βορέας> τῷ Ἡλίῳ μεταπαρέδωκε. κἀκεῖνος τὸ μὲν πρῶτον μετρίως προσέλαμψε· τοῦ δὲ ἀνθρώπου τὰ περισσὰ τῶν ἱματίων ἀποτιθεμένου σφοδρότερον τὸ καῦμα ἐπέτεινε, μέχρις οὗ πρὸς τὴν ἀλέαν ἀντέχειν μὴ δυνάμενος ἀποδυσάμενος ποταμοῦ παραῤῥέοντος ἐπὶ λουτρὸν ἀπῄει.

ὁ λόγος δηλοῖ, ὅτι πολλάκις τὸ πείθειν τοῦ βιάζεσθαι ἀνυστικώτερόν ἐστι.



Έμμετρη απόδοση: Ι.Ν.Κυριαζής

Κάποτε ο ήλιος κι ο βοριάς είχανε, λέει, μαλώσει
για ένα θνητό, ποιος απ’ τους δυο μπορεί να ξεγυμνώσει…
Πρώτος δοκίμασε ο βοριάς, μα όσο κι αν φυσούσε,
ο άνθρωπος που κρύωνε τα ρούχα του κρατούσε.
Μετά ο ήλιος έλαμψε κι έγινε η γη καμίνι·
τον άνθρωπο που ίδρωσε η ζέστη αμέσως γδύνει.
Πιο εύκολα με την πειθώ φτάνεις σ’ επιτυχία
παρά αν πεις να στηριχτείς στη δύναμη, στη βία.

Monday, January 4, 2016

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ JAZZ

Από τις αγαπημένες μου ηχογραφήσεις είναι οι ελληνικές και ξένες που συνδυάζουν την αυτοσχεδιαζόμενη/jazz μουσική και την ελληνική μας μουσική παράδοση. Άλλες τη χρησιμοποιούν απλά σαν έμπνευση, άλλες εμπεριέχουν πολύ περισσότερα στοιχεία. Οι παρακάτω πάντως που συνιστώνται ανεπιφύλακτα επιτυγχάνουν απόλυτα το σκοπό τους. Δεν βρίσκονται όλες εύκολα ή φθηνά, αλλά αξίζει ο κόπος...


Some of my favourite recordings blending jazz with traditional greek music, more or less!!!


Friday, January 1, 2016

ΠΕΡΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Αναφέρθηκε για τη Βυζαντινή ψαλτική και πως πρέπει αυτή ασκείται στους Ορθόδοξους Ναούς και τα Μοναστήρια φυσικά. Αλλά και ο λαϊκός άνθρωπος μπορεί να υμνεί το Θεό σύμφωνα με τα όποια χαρίσματά του. Εν προκειμένω τα μουσικά.
"Αινείτε τον Θεόν εν τοις Αγίοις Αυτού· αινείτε Αυτόν εν στερεώματι της δυνάμεως αυτού. Αινείτε αυτόν επί ταις δυναστείαις Αυτού· αινείτε Αυτόν κατά το πλήθος της μεγαλωσύνης Αυτού. Αινείτε αυτόν εν ήχω σάλπιγγος· αινείτε Αυτόν εν ψαλτηρίω και κιθάρα. Αινείτε Αυτόν εν τυμπάνω και χορώ· αινείτε Αυτόν εν χορδαίς και οργάνω. Αινείτε Αυτόν εν κυμβάλοις ευήχοις· αινείτε Αυτόν εν κυμβάλοις αλαλαγμού. Πάσα πνοή αινεσάτω τον Κύριον.

Δόξα.... Και νυν.... Αλληλούια."

Ο ψαλμός εννοεί αυτό ακριβώς που λέγει!! Ανατριχιάζω με ερμηνείες κατά το δοκούν των ανωτέρω με συντηρητικό καθωσπρεπισμό και ελαφρά τη καρδία από 'ειδήμονες' πνευματικούς περί πολλών τυρβάζοντες. Χορδές δεν είναι το ανθρώπινο σώμα φυσικά, ούτε τύμπανα τα χτυπήματα στο σώμα, ούτε σάλπιγγα και κιθάρα ξέρω ΄γω τι άλλη διαστροφική ερμηνεία μπορεί να τους δοθεί. Δηλαδή τα μουσικά όργανα είναι αιρετικά; η φλογέρα του βοσκού, τα σήμαντρα, οι σάλπιγγες, τα έγχορδα, τα κρουστά κλπ;;; ασυναρτησίες, παραληρήματα κοντόφθαλμων. Ακόμη πολύ ορθά εκτός από το εύηχο υπάρχει και ο αλαλαγμός. Ποιός είπε ότι οι ήχοι της φύσης είναι ήσυχοι και αρμονικοί;;; υπάρχουν τα πουλάκια και το αεράκι και τα κυματάκια, υπάρχουν όμως τα μουγκρητά, οι κεραυνοί, οι αστραπές, οι αέρηδες που φτάνουν τους τυφώνες, οι θαλασσοταραχές κλπ. άσε τους σεισμούς, πυρκαγιές, αυτά δεν είναι φυσιολογικά της φύσης και του Θεού;; ομοίως υπάρχουν και της καρδιάς και της ψυχής τα σκαμπανεβάσματα και αντίστοιχές μουσικές εμπνεύσεις, αρκεί βέβαια να εκπέμπουν ένα μήνυμα ζωής και όχι θανάτου. Οι άνθρωποι και όλα τα ζώντα δεν είναι προγραμματισμένα κατασκευάσματα. 

Ιδού πρόσφατα πολύ σπάνια καταπληκτικά ηχογραφήματα από τη συλλογή μου:


ενώ για ελληνικά που τακτικά ανανεώνονται κοιτάξτε ΕΔΩ